Člen kontra zákazník - rozdíly
Rozdíl mezi členem spolku a zákazníkem
aneb UnArt versus UnArtel
Být členem spolku (obč. sdružení) UnArt přináší členům práva i povinnosti, na které se nás členové občas dotazují. Proto jsme napsali tento článek.
Rozdíl mezi členem spolku (UnArt Slavičín, p.s.) a zákazníkem firmy (UnArtel s.r.o.) je dost zásadní - i když oboje je stejná síť, hodně se toho liší - každé má své pro a proti.
UnArt Slavičín, p.s. není poskytovatel internetu, nenabízí služby a není prodejcem zboží, není operátorem a neposkytuje službu elektronických komunikací ve smyslu §2 zák. 127/2005 Sb.
Každý člen se může připojit k síti spolku a internetu, ale placení čl. příspěvků nelze považovat jako
platbu za internet.
Z toho vyplývá, že negarantujeme ani dostupnost, ani rychlost internetu, a ani není nikde uvedena, natož nějaký servis.
pozn.: Když to přeženeme, spolek/sdružení neručí zato, jestli internet vůbec jede. Samozřejmě že o síť se staráme, to víte dobře sami, že výpadky nebývají moc často.
Tady jsou v několika bodech základní rozdíly:
člen spolku | zákazník UnArtel s.r.o. *1 | |
podepisuje se | přihláška do spolku /sdružení | smlouva - právně závazný dokument |
DPH | členské příspěvky nepodléhají DPH | podléhá DPH |
platí se | členské příspěvky. |
faktury za službu (internet) |
doklad o zaplacení si do účetnictví dát | nelze | lze |
cena |
stejná pro všechny členy:
|
liší se podle typu připojení, požadované rychlosti, apod.
Jelikož jde už o garantovanou službu, logicky je cena vždy vyšší. |
anténa na příjem internetu (v případě bezdrátového připojení domu) | člen si anténu kupuje - je jeho. | anténa je zdarma *2 - zůstává v majetku UnArtelu a v budoucnu je servis kolem antény zdarma *1 |
instalace | člen si sám zajišťuje nebo obstarává veškeré práce, kabeláž a zařízení (typicky se připojí sám, či s pomocí někoho známého) | zdarma *2 |
hlasovací právo a možnosti kandidovat |
hlasovat na čl. schůzi a tím ovlivňovat dění a kandidovat do orgánů spolku | nemá možnost nic změnit |
poruchy a servis | člen si servis řeší sám, s pomocí známého, nebo s pomocí dobrovolných techniků - viz správci AP. V případě, že bude poslat chtít technika od UnArtelu, zaplatí za servis fírmě UnArtel dle ceníku. Používání sítě spolku je bez časové garance dostupnosti opravy - tzv. SLA. |
od nahlášení závady je povinností poskytovatele zjednat nápravu do 2 prac. dní *1 |
rychlost internetu, garance dostupnosti | není garantována - nejde o službu | je uvedena na smlouvě a minimální rychlost je garantována |
službu sledovanitv.cz | pro členy není dostupná | dostupná |
wifirouter | je vždy v majetku člena | je vždy v majetku zákazníka |
kulturní akce |
může spolupořádat, nebo i navrhnout a uspořádat sám akci.
Za pořadatelství si může vykázat práci, kterou mu SR schválí a připíše se mu do Freenetisu jako odpuštění členských příspěvků na počet měsíců, odpovídající rozsahu provedené práce) |
nepořádá nic |
přerušení fakturace / členství | přerušení členství dle stanov - viz http://slavicin.unart.cz/sit/preruseni-clenstvi/ | přerušit fakturaci je komplikovanější... |
*1 - uvádíme obvyklé případy - u UnArtelu je možností více
*2 - v případě podpisu smlouvy se závazkem na 2 roky u nového zákazníka
Na závěr několik poznámek:
- My všichni jsme členové (první pád množného čísla je důležitý) a síť společně budujeme, udržujeme a z vybraných příspěvků se platí servis sítě, konektivita, nájmy, elektrika, apod.
- pozn.: narážky typu “Zase Vám to nejede”, nebo “Chcete zdražit?” jsou úplně mimo - ono to totiž nejede NÁM! A o případném zvýšení čl. příspěvků, nebo o jiných podobně zásadních věcech hlasuje členská schůze, kde má každý člen jeden hlas ... - Člen má hlasovací právo - má možnost ovlivňovat dění ve sdružení - podávat návrhy na schůzi a prostřednictvím účasti v nejmocnějším orgánu sdružení - Členské schůzi (dříve valné hromadě).
Od členů se očekává taky aktivita - princip je podobný jako např. u rybářů - pokud chci chytat ryby, tak je třeba se postarat o to, aby v tom našem rybníku nějaké ryby byly, taky se chodí na brigády - vysekávání trávy apod.